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Switching smartphones: how to keep your finances secure

08.06.2023Article
Kathleen Altmann
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You can use a modern smartphone to pay at the till or for online banking. Read this article to discover what you need to take care of when switching smartphones. Plus, we’ll explain how to add your virtual cards and mobile banking information to your new phone.

Online banking via app and mobile wallets

When you get a new smartphone, it’s essential that you make sure no-one can access the data from your old smartphone before you get rid of it or give it to someone else. If you were using your old smartphone for online or mobile banking, you probably downloaded two apps to do so: the app provided by your bank and, possibly, a TAN (transaction authentication number) app that you used to confirm any transactions. 

If you were using your smartphone to make payments, your ‘digital wallet’ contains information on either your debit card (the most common debit card in Germany is the girocard) or your credit card. Your digital wallet may be an app provided by your bank, or perhaps by a third party, such as Google Pay and Apple Pay.

Uninstall or return to factory settings

Before you start using your new phone, it’s very important that you take the time to uninstall any apps you use to manage your finances (such as banking, TAN or wallet apps) from your old phone. Doing so ensures that your information remains secure. 

Of course, you might also choose to perform a factory reset on your old phone, which will uninstall your banking apps and digital wallets. However, it’s important to note that a factory reset will delete all apps and data on your old device immediately. This option is really only a good idea if you are not planning to continue to use your old smartphone in any way.

Reinstall your banking apps and restore your virtual cards 

To set up your new smartphone, you’ll want to install your banking app, and, if your bank requires one, the associated TAN app on your new device, then add your virtual cards to your new smartphone. 

To install a banking app, you will usually need your online banking login name and password, or some other kind of security feature. 

If you want to use a virtual girocard for mobile payments, it is fairly easy to reload the card into the app. However, if you want to pay with a virtual Visa or Mastercard, you will have to add that card to your wallet again. This is because the virtual version of these cards are exact images of the physical cards.

It is definitely worth taking the time to speak to customer support at your bank or do some online research to find out how to go about adding apps and cards to your new device. In some cases, it may take a few days to activate the banking and TAN apps on your new phone.

Misplaced or stolen phone? Cancel your online-banking access and virtual cards 

If you lose your smartphone, or if it is stolen, it’s very important that you block access to your online bank account and cancel your virtual cards. 

The best way to do this is by calling the number your bank provides for this purpose, which you can usually find on the bank’s website. If your card was issued by a German bank, you can also call the central “Sperrnotrufe”, or cancellation hotlines. These are available 24/7 by calling 116 116 from within Germany or +49 30 4050 4050 from abroad. 

And don’t forget: if you no longer have access to your phone because it has been lost or stolen, you should contact your mobile network provider immediately and have them deactivate your SIM card to protect your data. If your phone was stolen, you will also need to report the theft to the police. 

Mit einem modernen Smartphone können Sie komfortabel an der Ladenkasse bezahlen und Ihre Bankgeschäfte von unterwegs erledigen. Wenn Sie diesen Text gelesen haben, wissen Sie, was Sie beim Wechsel Ihres Smartphones beachten müssen. Wir erklären außerdem, wie Sie mit hinterlegten digitalen Karten und dem Mobile Banking auf ein neues Gerät wechseln können.

Bankgeschäfte via App, Bezahlen über Wallet

Bei jedem Smartphone-Wechsel sollten Sie unbedingt zunächst an die Sicherheit Ihrer Daten auf dem alten Gerät denken, bevor Sie es zur Seite legen oder an jemanden weitergeben. Sofern Sie mit dem Smartphone Online- oder Mobile Banking betreiben, haben Sie meist zwei Apps auf Ihrem Gerät: die App Ihrer Bank und gegebenenfalls eine TAN-App, um Zahlungen freizugeben. 

Bezahlen Sie mit dem Smartphone mobil, ist in Ihrer „virtuellen Geldbörse“ (Wallet) entweder eine Debitkarte (zum Beispiel die girocard) oder Ihre Kreditkarte hinterlegt. Diese Geldbörse ist entweder eine eigene App Ihrer Bank oder die Wallet eines anderen Anbieters, wie beispielsweise Google Pay und Apple Pay.

Dank NFC - So könnt ihr mit dem Handy bezahlen. Source: YouTube

Deinstallieren oder auf Werkseinstellung zurücksetzen

Beide Anwendungen, die Banking- und TAN-Apps zum einen und die digitale Karte zum anderen, sollten vor einem Handywechsel aus Sicherheitsgründen deinstalliert werden.

Aber auch das Zurücksetzen Ihres Smartphones auf Werkseinstellung führt zur Deinstallation der Banking-App und der digitalen Karten. Dabei sollten Sie allerdings daran denken, dass mit dem Zurücksetzen wirklich alle Apps und Daten auf Ihrem Gerät gleichzeitig und sofort gelöscht werden. Diese Variante bietet sich also nur für den Fall an, dass Sie Ihr Smartphone tatsächlich selbst nicht weiternutzen wollen.

Banking-App neu installieren und Karten wiederherstellen 

Wenn Sie nun ein neues Smartphone in Betrieb nehmen, müssen Sie die Banking-App und gegebenenfalls die TAN-App Ihrer Bank auf dem neuen Gerät installieren und auch die digitale Karte wieder „neu“ auf das Gerät bringen. 

Für die Installation Ihrer Banking-App brauchen Sie in der Regel die Zugangsdaten zum Onlinebanking oder andere Sicherheitsmerkmale. 

Wenn Sie eine digitale girocard zum mobilen Bezahlen benutzen, kann diese recht einfach in der App selbst wiederhergestellt werden. Benutzen Sie hingegen eine digitale Karte von Mastercard oder Visa, müssen Sie diese Karte neu importieren. Das liegt daran, dass es sich bei diesen Karten um exakte Abbilder der physischen Karten handelt.

Empfehlenswert ist es in jedem Fall, wenn Sie sich vorab bei Ihrem Bankberater oder auf der Webseite der Bank informieren, wie der Gerätewechsel funktioniert. Denn es kann sein, dass die Aktivierung der Banking- und TAN-Apps unter Umständen ein paar Tage in Anspruch nehmen kann.

Bei Verlust oder Diebstahl: Onlinebanking-Zugang und digitale Karte sperren 

Geht Ihr Smartphone verloren oder wird es gestohlen, ist es wichtig, dass Sie sowohl Ihren Zugang zum Onlinebanking als auch Ihre digitale Karte sperren lassen. 

Das funktioniert über die Sperr-Telefonnummern Ihrer Bank, die Sie in der Regel auf der betreffenden Webseite finden. Im Notfall helfen Ihnen aber auch die zentralen Sperrnotrufe weiter, die rund um die Uhr erreichbar sind, zum Beispiel bundesweit die 116 116 oder, wenn Sie im Ausland sind, die +49 30 4050 4050. 

Kleiner Extratipp: Im Falle des Verlustes sollten über den Mobilfunkbetreiber immer auch das Smartphone und die SIM-Karte deaktiviert werden, um die eigenen Daten zu schützen. Wurde das Smartphone gestohlen, sollte zudem eine Anzeige bei der Polizei erstattet werden.

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